הקונפליקט בבסיסה של אחריות חברתית
יש לא מעט דברים שכל בית עסק שמכבד את עצמו צריך לדאוג להם על מנת שיוכתר כעסק הגון ורציני כלפי לקוחותיו. כל הדברים הללו נכנסים תחת הקטגוריה של אחריות חברתית של עסקים. למה הכוונה בעצם? אם כן, אחריות חברתית בעסקים היא למעשה האחריות החלה על עסק מסוים מן הרגע בו מתקבלת ההחלטה העסקית ועד לזמן הביצוע שלה. ארגון או תאגיד אשר מבקש להתנהל בצורה הוגנת צריך לעבוד על פי כללי האחריות החברתית. בפועל, ישנו קונפליקט גדול בין ההתנהלות הטבעית של הארגון, אשר מכוונת למען הגשמת מטרותיו של הארגון לבין הכללים אשר מן הסתם עומדים בבסיסה של אחריות חברתית. לרוב, מטרות הארגון נוגדות את כללי האחריות, ונוצר קונפליקט גדול בו החברה צריכה לבחור כיצד היא מעוניינת להתנהג. דוגמא מעניינת לבעיה שהועלתה היא במקרה בו החברה מעוניינת להגדיל כמה שיותר את רווחיה, מה שעשוי לפגום בתנאי העבודה של העובדים ואף בהגינות שכרם.
ה"אני מאמין" של אחריות חברתית
אחריות חברתית בעסקים כוללת מספר פרמטרים חשובים אשר יוצרים מציאות חברתית טובה יותר לאזרחים במדינה:
- אחריות חברתית מחייבת את החברה בהצגת סדר יום מוגדר תוך כדי הצבת יעדים ומטרות, הדרך והשלבים בהם בחרה לצורך הגשמת יעדים אלו.
- אחריות תאגידית מחייבת את התאגיד להפגין אמינות ושקיפות בכל מה שנוגע למימוש הבטחות, תוך כדי היצמדות לסדר היום אותו הגדירה החברה לצורך מימוש המטרות.
- אחריות ציבורית נקבעת על פי אמות מידה סובייקטיבית וערכית, ועל פי תפיסת החברה או הארגון את תפקידה הציבורי כשליחת הציבור.
אחריות חברתית, מה חושבות החברות?
בעבר, אחריות חברתית נתפסה בעיני החברות השונות כרצון לצמצם את הביקורת המופנית כלפיהן כמה שניתן, ופעילות החברה במסגרת האחריות הציבורית נעשתה אך ורק על מנת להימנע מתביעות שונות. כיום, בניגוד למצופה, חברות גדולות רואות את כללי האחריות החברתית כמקבץ של פעולות אשר יעלו את מוניטין החברה. הן יוצרות מערך שלם של פעולות ברוח האחריות החברתית, אשר משולבות בתוך הפעילות העסקית של החברה.